en | pl
O MUZEUM WYSTAWY WYDARZENIA BADANIA/PROJEKTY EDUKACJA WYDAWNICTWA PRASA ZBIORY ONLINE

MUZEUM HISTORII FOTOGRAFII
X
X


EDUKACJA / teksty
Fotograf Warszawski
Magdalena Skrejko

Fotograf Warszawski. Miesięcznik poświęcony fotografii i naukom z nią związanym, czyli co w Warszawie o fotografowaniu czytano…

1/5


To niewielkie, mierzące ok. 26 x 17,5 cm pismo o objętości zaledwie 16 stron numerowanych i kilkunastu stron reklam nienumerowanych zasługuje na podziw współczesnego Czytelnika. Na okładce nagłówek z tytułem, poniżej charakterystyczne logo – stylizowane na modną wówczas secesję litery FW, wpisane w koło symbolizujące soczewkę. Natychmiastowa identyfikacja marki! Bardzo nowoczesne!

Staraniem Towarzystwa Fotograficznego Warszawy od stycznia 1904 roku zaczął ukazywać się Fotograf Warszawski, drugie po miesięczniku Światło czasopismo fachowe dla zawodowców i amatorów. Do lipca 1911 czasopismo wychodziło regularnie co miesiąc, po czym na pół roku zawiesiło działalność, by ponownie znaleŁºć się na rynku wydawniczym w styczniu 1912. Ostatni numer wyszedł w lipcu 1914 roku. Kierownikiem literackim pisma był Stefan Thugutt, a w składzie redakcji zasiedli: Jan Heurich, Piotr Lebiedziński (1860-1934), Stanisław Szalay (1867-1923) i od 1912 – Jan Jaroszyński (1876-1956). Wydawcą był dr Ludwik Anders (1854-1920), lekarz pediatra i wielki miłośnik sztuki fotograficznej, który przez pewien czas był nawet przewodniczącym Towarzystwa Fotograficznego Warszawskiego. Miesięcznik wychodził spod pras Piotra Laskauera i S-ki w Warszawie, a od maja 1912 z tłoczni A. Pęczalskiego i K. Marszałkowskiego, także w Warszawie. Klisze dla Fotografa wykonywał Zakład Fotochemigraficzny W. Wierzbickiego i S-ki. 

Miesięcznik publikował artykuły naukowe, techniczne i popularyzatorskie. Wśród autorów artykułów był znakomity fotograf warszawski Aleksander Karoli (1828 lub 1838-1901 lub 1915), autor Podręcznika dla fotografów i amatorów fotografii wydanego w 1893 w Krakowie. Jego cykl Fotografia portretowa można było śledzić w numerach z 1906 roku. Swoje poglądy wyrażał w miesięczniku także malarz Wincenty Trojanowski (1858-1928), który nie bał się zapytać Co u nas fotografować należy?
W rubryce Drobne wiadomości donoszono o nowościach fotograficznych, a w kolumnie Z Towarzystw Fotograficznych rejestrowano aktualności z życia krajowych i zagranicznych organizacji zawodowych i amatorskich. Każdy numer umieszczał odpowiedzi na nurtujące niejednego amatora – a także zawodowca – pytania.
Teksty ilustrowane były zdjęciami fotografów warszawskich: Łukasza Dobrzańskiego (1864-1909), Konrada Brandla (1838-1920), Jana hr. Tyszkiewicza, Jakuba Kopelmana (w l. 1896-1909 właściciela atelier Rembrandt), ale także amatorów sztuki fotograficznej. Przed każdym sezonem wakacyjnym Redakcja ogłaszała współubieganie się, zapraszając amatorów płci obojga do robienia, a następnie publikowania zdjęć na łamach miesięcznika.
Ponadto w każdym numerze, na specjalnie przygotowanej, zdobionej wkładce reprodukowano co najmniej jedno zdjęcie któregoś ze znakomitych fotografów. Wybrane zdjęcie podpisywano tytułem i nazwiskiem autora.
Dodatkowo każdą tekturową wkładkę zdobiło powtórzone ze strony tytułowej logo.
Na kartach miesięcznika regularnie zamieszczano reklamy składów prowadzących sprzedaż aparatów i kamer fotograficznych, obiektywów i przyborów oraz płyt i papierów fotograficznych.
Za prenumeratę roczną trzeba było zapłacić w Warszawie 3 ruble, zaś w Cesarstwie i Królestwie 3,50. Z biegiem lat cena wzrosła o 1 rubla. Miesięcznik można było oczywiście prenumerować półrocznie.

W Bibliotece MHF znajduje się zaledwie jeden rocznik Fotografa Warszawskiego, ale każdy kto ciekawy jest starych periodyków fotograficznych będzie mógł go zobaczyć! Nie tylko w postaci obrazu cyfrowego.

Zapraszamy!

C.d.n.


do góry
© Copyright MHF w Krakowie, 2017
© Copyright MHF w Krakowie, 2017
Design: teren prywatny
Design: teren prywatny
Dofinansowano ze środków
Programu Wieloletniego Kultura+