en | pl
O MUZEUM WYSTAWY WYDARZENIA PROJEKTY EDUKACJA WYDAWNICTWA PRASA ZBIORY ONLINE

MUZEUM FOTOGRAFII W KRAKOWIE
X
X


WYDARZENIA /
NOWA IDENTYFIKACJA WIZUALNA MUZEUM FOTOGRAFII W KRAKOWIE
1/7


 
Muzeum Fotografii w Krakowie modernizuje się i otwiera na przyszłość, stając się nowoczesną, przyjazną odbiorcy instytucją. Obecnie koncentrujemy się na przygotowaniach do wielkiego otwarcia modernizowanych siedzib w 2020 roku (wielki remont siedziby głównej przy ul. Józefitów) i 2021 roku (modernizacja siedziby przy ul. Rakowickiej).
 
Planując systematyczne poszerzanie grona odbiorców, także obcojęzycznych, pragniemy posługiwać się przystępnym, uniwersalnym językiem wizualnym. Odświeżenie i zmiana wizerunku jest jednym ze strategicznych obszarów naszych działań. Składa się na nie:  nowa identyfikacja wizualna, modyfikacja nazwy instytucji oraz skrótu, nowa funkcjonalna strona internetowa i intensywna komunikacja w mediach społecznościowych. 
 
Podczas konferencji prasowej Muzeum Fotografii w Krakowie zaprezentowało swoje nowe logo i opartą na nim identyfikację wizualną. Nowy logotyp reprezentuje nowoczesną szkołę projektowania graficznego oraz trafnie oddaje charakter i najważniejszą ideę naszej instytucji. Przekaz jest jeszcze bardziej minimalistyczny niż dotychczas: modyfikacja nazwy na krótszą i bardziej przystępną oraz jej nowy skrót oraz zmiana logotypu to połączenie uniwersalnego symbolu z nowoczesną szkołą projektowania graficznego. Prosty, monochromatyczny znak trafnie oddaje charakter naszej instytucji. Logo jest prostą konstrukcją nawiązującą do skojarzeń z okiem/ przesłoną aparatu fotograficznego, jest przejrzyste, sugestywne i łatwo zapadające w pamięć. Cechą wyróżniającą jest zaproponowanie nowej minimalistycznej estetyki, czytelnej i przywołującej jednoznaczne skojarzenia z charakterem działalności muzeum. 
 
Logo zostało wyłonione w ramach otwartego konkursu, współorganizowanego ze Stowarzyszeniem Twórców Grafiki Użytkowej. Konkurs był dwuetapowy. W pierwszym, otwartym etapie, projektanci i studia graficzne zgłaszały portfolia. Wpłynęło ich ponad 169. Jury wybrało 5 portfolio i studia/ projektantów do dalszej pracy, tj.: Design Office, Homework, Parastudio, Podpunkt, Type2, które w drugim etapie przygotowały projekty logotypu, a także prezentację podstawowych akcydensów i przykłady realizacji języka graficznego. Ze zgłoszonych prac jury wyłoniło zwycięzcę - projekt Studia Podpunkt. Prezentacji nowego logotypu Muzeum Fotografii w Krakowie podczas konferencji prasowej w Strzelnicy dokonała jego projektantka Magdalena Burdzyńska.
 
W konferencji prasowej udział wzięli:
Marek Świca - Dyrektor Muzeum Fotografii w Krakowie
Adrianna Gębala-Pietras - Zastępca Dyrektora Muzeum Fotografii w Krakowie
Lena Mitkowa – Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej
Magdalena Burdzyńska – Studio Podpunkt
 
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
MuFo – Muzeum Fotografii w Krakowie z nową nazwą i identyfikacją
 
Muzeum Fotografii w Krakowie, dawniej Muzeum Historii Fotografii, to jedyne muzeum w Polsce poświęcone w całości zagadnieniom fotografii. Dynamiczny rozwój Muzeum – nowa wizja funkcjonowania, rozbudowa infrastruktury i oferty – wpłynęły na konieczność zmiany identyfikacji wizualnej instytucji i sposobu komunikacji z odbiorcą.
 
NAZWA
Podstawową zmianą w obszarze nowej identyfikacji jest nowa nazwa Muzeum.  MuFo – wyraz zbudowany z pierwszych liter nazwy Muzeum Fotografii, jest prostą, wpadającą w ucho i łatwo wymawianą dla obcokrajowców nazwą. MuFo w pierwszej fazie wdrażania identyfikacji będzie znakiem uzupełnionym o pełną nazwę – Muzeum Fotografii w Krakowie, ale docelowo ma pełnić rolę samodzielnej nazwy instytucji.
 
ZNAK
Muzeum to nie tylko przestrzeń dla spotkań ludzi kultury, czy badaczy, ale przede wszystkim miejsce otwarte na zwiedzającego. W pracy nad nazwą i znakiem celem było stworzenie komunikacji niezmiernie przyjaznej, zapraszającej, czytelnej i wyrazistej. Dlatego postawiliśmy na proste skojarzenia, tj.: obiektyw, widzenie, podglądanie, obserwacja, kadr, patrzenie przez, obiektyw, migawka. Wspólnym mianownikiem tych wszystkich haseł jest oko i to ono stało się symbolem graficznym MuFo.
 
IDENTYFIKACJA WIZUALNA
Identyfikacja to nie tylko znak czy ładne motywy graficzne. Identyfikacja ma wyrażać charakter instytucji, którą reprezentuje, ma za zadanie wyróżniać, a czasami zaskakiwać – przekazem i formą graficzną. I takie jest właśnie nowe MuFo.
 
Jest to projekt dynamiczny, dający szerokie możliwości zastosowań, rozwiązań graficznych dopasowanych do różnych nośników W określony sposób zmienne layouty dopasowują się do medium i formy przekazu. Mocny graficznie znak dopełnia żywa kolorystyka – muzeum komunikuje się ze swoim odbiorcą głównie w bardzo różnorodnym pejzażu miejskim oraz w niezmiernie przeładowanym treściami świecie cyfrowym. Bogata gama żywych kolorów pozwoli nabrać muzealnej komunikacji mocy, wyrazistości i rozpoznawalności.
 
Czym jest MuFo? To unikatowa i otwarta na komunikację instytucja miejska, miejsce kultury i wymiany myśl.  MuFo to bogata kolekcja – fotografie, dzieła sztuki, pobudzające oczy i umysły prace, dla których warto wybrać się do Krakowa. MuFo to ważne miejsce na kulturalnej mapie Europy, jedyne takie w Polsce.
MuFo to instytucja kultury na miarę XXI wieku, a nowa nazwa i identyfikacja pozwalają na pierwszy rzut oka odczytać ten komunikat.
 
Za koncepcję, nazwę i projekt identyfikacji odpowiedzialny jest studio brandingowe Podpunkt z Warszawy. Podpunkt jest autorem m.in. takich projektów jak identyfikacja wizualna Politechniki Warszawskiej, identyfikacja warszawskich bibliotek – projekt zrealizowany dla Miasta st. Warszawy, czy oprawa graficzna i projekt wystawy jubileuszowego Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie. Opracowana przez studio identyfikacja Politechniki Warszawskiej jest eksponatem w Galerii Wzornictwa Polskiego Muzeum Narodowego w Warszawie. Poza współpracą z instytucjami kultury Podpunkt odpowiada za identyfikację takich komercyjnych marek jak Hagi Cosmetics, Hagi Baby, Wege Siostry, czy Bezmięsny. Studio jest wielokrotnym laureatem European Design Awards, Must Have Łódź Design Festival, Dobry Wzór, Najpiękniejsza Książka Roku, Nagroda Literacka m.st. Warszawy czy Projekt Roku.
 
 
Koncepcja i projekt: studio Podpunkt
Zakres: strategia wizerunkowa instytucji, identyfikacja wizualna
Krój wykorzystany w znaku i layoutach: TT Commons
Więcej na www.podpunkt.pl

do góry
© Copyright MHF w Krakowie, 2019
© Copyright MHF w Krakowie, 2019
Design: teren prywatny
Design: teren prywatny
Dofinansowano ze środków
Programu Wieloletniego Kultura+